Wednesday, 2 July 2014

puding karamel resepi mak





Haaa mesti korang terliur kan bila tgk puding karamel yg sloppy ni kan? hahah.. 1st time buat, nak buat mcmana.. huduh huduh pun tapi rasa dia sedap tau!

senang je nak buat:

  • 3 biji telur - gaulkn cm nk buat telur dadar
  • 1 camca kastard - bancuh dgn sedikit air dlu
  • 1 tin susu cair
  • 5 camca gula utk buat gula hangus


cara nak buat gula hangus :

  1. buh 5 camca besar kedalam periuk. kacau sampai bertukar ke kaler perang.. then tuangkn air.. x sampai setengah gelas. api kena slow tau. kacau sampai gula tu nak pekat2 dan biarkan sejuk
  2. diatas api yg kecil, kacau susu cair yg ditambah dgn 3 camca gula. bila rasa suam2 tapi jangan sampai mendidih, kita tuang pula bancuhan kastard. kacau hingga sebati. then tuang kesemua telur tu. kacau sampai nak pekat.. bole agak2.. ( saya bubuh esen vanilla )
  3.  bila dah nak pekat, tuang kan bahan susu tadi keatas gula hangus tadi
  4. then kukus selama 20 -25 minit.
  5. sejukkan .. 
boleh nak taburkan buah peach ke, strawberry ke kt atas puding tu.. masam masam dan manis memang gabungan yg sedap

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.